SaYaNg KaMu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik....klik....

Sunday

tripple ok...

alkisahnye....opis aku nk buat pelancaran jurnal...
hari selasa 2/11 kat persada johor...
but masih x konfem lagilah aku terlibat atau x...
tp opis mate ckp aku kena bersedia...
takut terlibat sekali....


so yang jadik masalahnye buat aku...
aku dah lama x de blazer..
blazer aku yang lama dah x muat...
aku dah bagi adik aku...


sekarang aku kena cari blazer...
duit lagi....tp aku berdoa aku x terlibatlah...
x pun aku blkang tabirje ke...
blhjelah, asalkan x melibatkan pemakaian blazer...


aku tau blazer tu penting skrang utk aku...
bnyk mjlis2 korporat yang kena atten....




jalan2 kat angsana, gi uo...
sampai terlelap belek blazer...





jumpalah blazer hitam ini...
aku pakai 3xl ok...
besar x?  sungguh besar aku ni...
maslaahnye aku ni kat lengan...ketat lah...
aku ni bab lengan, peha..memg membesar dgn jayanye...
ada petua x mcm mana nk kuruskan lengan dan peha...



nilah blazer lama aku...
dah bagi kat adik...dulu aku kurus senangje cari...
skrang ni semuanye susah...huhuhu...
tulah...sapa suh gemukskan...



p/s: aku x beli pn blazer tu...
bajet x delah...

Mengidam....tp hampa x dapat...

huhuhu.....aku x dapat apa yang diingini....
nak makan mehon soto ngan paru...
tp paru x de....x de pilihan ambik gak...




lps tu aku kalau nk mkn soto kat hutan bandar je...
tmpat lain mmg x masuk kat tekak aku ok...
x taulah...mmg sedap sngt soto kat sini...


ni gambar simpanan dalam arkib...
tgk ayamnye...ada paru...
nak letak begedil pun ada....sedapnye....


ni mehon soto kosong...RM3.50....

 myhubby makan lontong kering,
ni pun gambr arkib....
sbnarnye dah mkn baru teringt nk snap....
lupa hp dah ok...


x sempat nak snap lontong kering...
dah belasah dulu...



Hutan Bandar....
last aku datang joging masa anak dara...
sekarang x pernah pun nk riadah ngan myhub kat hutan bandar...
tman kat umah aku pun x gi...apatah lagi kat sini...huhuhu...





Perasan Sendiri...

Gian seh...hp dah sembuh dari penyakitnya...
trus snap gmbar sendiri...
rasa mcm2 citer nak dipostkan...




aku suka pakai hp sony ni sbb gambar nye cantik...
kalau dapat snap kat cahaya lagi cantik...
tp  x berapa cantik kalu x de cahaya...




kalau pakai kamera dsr lagi cantikkan...
tp x kanlah nk bawak hp tu kehulu hilir...
dahlah besar...x kuasa hai...baik pakai hpje...






gambar ni diambil kul 10.30 pg...
nak gi sarapan...awal bulan ni mmg malas nk masak...












nilah gambar2 yang perasan...
sbnrnye tgh tunggu myhubby panaskan enjin kete...
\jadik aku nk uji hp ni gambarnye masih cantik atau x....



Alhamdulilah...masih blh pakai lagi...

Sekarang ni duit mcam air jekan...
lom lagi masuk bulan baru...
duit dah paras nyawa2 ikan...huhuhu...
kenalah berbelanja dgn berhemah....


semalam berbelanja barang dapur kat smart..
betulkan sekali hp sony aku yg rosak tu...


nilah sony hp aku yang rosak tu...merah ok...
spt biasa ribbon nye rosak...
semua button x leh guna..lps tu...
skrin nye pun trus gelap...tension tul....
RM 70 kena...yg ori tau...
tp yang sakit hati, aku tanya budak Tayson...
ribbon yg dulu tu ori ke local...
dan dgn kecewanye dia bgtau aku local rupanya...
patutlah pakai x sampai 3 bulan dah rosak...
ni pun aku x tau lah dia bg aku yg ori ke, local....
nasib jelah...aku dah rasa nk trend in je hp ni...
dah hbs RM140 utk betulkan...




...NOKIA E63...
i like....red ok...kenalah kumpul duit dulu...
ntah2 tahun dpan baru dapat...ha3...
terbawk2 dalam mimpi...
bilalh blh dapat....huhuhu...
sayang nak hp baru....




p/s: nasib baiklah kerosakannye cuma ribbonje...
blhlah pakai lagi, hari ni gian mensnap gambar sendiri...
dah lama oi x snap gmbar




Thursday

sambungan tips untuk kekal cantik...

Tips ke-7
ELAKKAN BERMEKAP TEBAL
Wanita 30an seelok-eloknya menggunakan mekap yang nipis dan bersederhana. Cuba elakkan dari menggunakan foundation yang tebal serta lipstik yang merah menyala. Ianya akan membuatkan wanita ini nampak lebih tua dan garang.

yang ni aku ikut, foundation pun x tebal..sbb nk jimat...mahal beb...aku leh pakai sampai setahun...ha3...lipstik pun x suka merah..suka warna orange dan pink...kalau blh nk pakai lip gloss je...tp bibir aku gelap...x sesuai...nnti orang ckp aku mcm baru lps romen...ha sapa nk jawab...


Tips ke-8
POSITIF, CERIA & SELALU BERSAMA YANG TERSAYANG
Wanita 30an mestilah mengamalkan sikap positif, sentiasa ceria dan selalu bersama yang tersayang. Kehadiran orang-orang tersayang di sekeliling dapat membantu wanita membina keyakinan diri dan menghilangkan stress.

mmg betulah...bila bersama orang tersayang muka kite akan bersiri je...manis sentiasa je...orang tgk kite pun ada aura...ha3 perasan...yang pasti myhubby buat aku ceria sentiasa...gaduh skit2 biasalah...baru syok..asam garam umah tanggakan...


p/s: oklah...nijelah tips yang diorang bagi
agar kite sentiasa muda belia....renung2 kan
selamat beramal

Tip-tip kesihatan & kecantikan wanita 30-an

Assalammualaikum...
td aku godek2, selak menyelak dalam kete opis...
terjumpalah atikel lama dari paper metro...
terkenangkan usia pun lgi 2 tahun nak masuk 30...
kenalah baca untuk kecantikan....he3
berkongsi tips2 supaya kite sentiasa kekal muda dan cantik..
ahaks...he3


tip pertama...
KAWAL PEMAKANAN
Proses penuaan dapat dilambatkan jika kita mengamalkan pemakanan yang seimbang. Banyakkan makanan berserat tinggi, sayur dan buah-buahan. Kurangkan makanan berlemak, minuman yang mengandungi banyak kafien, minuman ringan dan makanan ringan...

huhuhu...ni yag susah ni...aku ni dah lah kuat makan...

kena kwal2 lak...sayur, buah2an pun jarang makan...
kalau betul2 teringin barulah gi beli buah...
mcm tu sekali kan...



tips kedua...
GUNA PELEMBAB YANG SESUAI
Apabila umur kita menjangkau 30-an, keanjalan dan kelembapan kulit semakin kurang. Oleh itu penggunaan krim pelembab sangt diperlukan. Carilah pelembab yang sesuai dengan kulit masing2. Haruslah diingatkan yang krim muka jenama mahal dan popular tidak semestinya sesuai dengan jenis kulit kita.

ni betullah...aku pakai jenama yang murah je...x lah jejak lbh dari RM50...
oklah sesuai ngan gaji aku...kl pakai mahal2 lbh dari gaji..takut pakai beberapa bulan lps tu x mampu nk beli...huhuhu...haru biru nnti...sekarang ni aku pakai krim olay je, yang ada pelembab sekali, pencuci muka-sabun papaya...jimat..blh belah 4 lagi..sebulan seketul...he3...lps tu malam pakai bedak sejuk...ikut kerajinan..kalau pakai sll kulit jadik kering, kata mak cik aku pakai bedak sejuk ni nmpak kite kekal muda...wah lps ni aku nak oder kat langkawi punya bedak sejuk...he3...


tips ke-3
CUBA ELAKKAN DARI PANCARAN MATAHARI
Jangan biarkan muka anda banyak terdedah kepada cahaya matahari di dalam jangka masa yang panjang. Pendedahan yang lama bukan saja dapat menggelapkan kulit, ianya juga dapat mengurangkan kelembapan kulit yang membawa kepada kekeringan.

yang ni pun aku rasa nk pakai payung bila jalan kat luar mmg x delh...setakat kedai depan opis, xkuasa hai nk bawak pyung, redah dgn selambaje...alang hujan pun aku malas nk bwak payung, apatah lagi panas terik...ha3..tp kalau terik sangt aku mmg x keluar opis lah, bukan sebb muka, sbb x tahan peluh...tu yag x suka sebenarnya...nnti buat aku migrain...tu lagi susah...aku x suka pening o...



tips ke-4
SENTIASA BERSENAM
Bersenam mampu meningkatkan keupayaan dan kesihatan. Patikan kita melakukan senaman ringan setiap hari selepas bangun tidur. Dan kalau ada masa, lakukan senaman sekurang-kurangnya 3 kali seminggu.

waduh...ni mmg susah sekali, kat opis biro wanita buat 2 minggu sekali pun aku susah nak atten, apatah 3x seminggu...susah betul nk disiplin kan diri..padahal kat umah aku tu depan umah padang..bukan x leh joging, basikal pun ada...tu pun dah sampai berkarat sbb x guna...taman besar pun aku dah lama x gi dah 3 tahun dah rasanye...kalau dulu, baru2 kawin tiap2 minggu gi taman, berbasikal, main badminton..lps tu roti sardin satu...ha3...



tips ke-5
MINUM BANYAK AIR
Kekeringan dan gejala penuaan boleh diperlambatkan dengan meminum banyak air. Ini kerana air adalah aset penting untuk kesihatan tubuh badan terutamanya kulit muka.Kekurangan jumlah air dalam badan boleh menyebabkan kita mudah diserang pelbagai penyakit. Selain itu, air penting untuk proses penghadaman dan penyingkiran toksin dalam tubuh badan.

patutlah kulit muka aku, lps ambil air sembahyang je..mst kering...lps tu aku ni jenis susah nk buang air...minum air pun x lah sampai 1000 liter..lps ni kena minum air bnyak lh...masalahnye bukan apa, mst lps minum asyik nk membesehje...tu yang malas nk minum banyak2 air...


tisp ke-6
MAKANAN TAMBAHAN
Pengambilan vitamin adalah amat digalakkan untuk wanita 30an. Kesibukkan dengan tugasan dipejabat dan dirumah menyebabkan kebanyakkan wanita jarang mengamalkan pemakanan seimbang. Jadi pengambilan vitamin dapat membantu menyelesaikannya.

bukan nak cakap apalah...aku ni, walau pun ubat tu dah ada atas meja solek siap ngan air..aku blh pandang sebelah mata je...mcm x de perasaan nk telan ubat...ni apatah lagi vitamin...buat koleksi jelah agaknye...sikap ni kena ubah...  
 
 
 
p/s: ada lagi 2 tips...memandangkan cuaca panas...
aku dah nk rasa migrain...kat opis ni pun panas...
adoi hai nak pensan...nak cari tempat sejuk....
huhuhuhu...sambung entry berikutnye nnti...tunggu...

Tuesday

Hari ni dah sihat...

Sejak hari Jumaat hinggalah hari Isnin...
aku x sihat o....badan sakit dari pinggang
hinggalah ke kaki....mmg rasa sakit yang teramat sngt...
hari ahadlah yang palik teruk...
tersedar kul 3.00pg perut dan pinggang sngt sakit
mmg x tertahan...rasa nk ajak myhubby gi klinik je...
tp memandangkan klinik x perlu berbayar mmg x bukak...
jadik aku berzikirjelah utk hilangkan sakit..
sampai tertido hingga subuh...bangun solat subuh...
mata aku rasa berpinar2...pusing2...nk muntah lagi...
aku tahan je...lps solat tnpa doa...dah tertahan aku muntah lagi...
mmg x leh jadik aku tido dulu...tgk kipas,
siling, dinding semua berpusing2...semua menari2...
seram sejuk lagi...aku mmg x sihat ni...
kul 9 lbh aku kejut myhub gi klinik...klinik tmpat biasa gi..tutup..
aku rasa mmg hari ahad klinik ni tutup...
terpaksalah gi klinik kat larkin...

sampai klinik larkin...
ramai gak orang yng sakit..
aku orang yg last ketika itulah...
nasib baiklah semua x lama..kejap2 je...
aku jalan pun dah terhoyong hayang...
mmg pening dan gelap mata...

masuk bilik doktor...cek2..
tanya period last bila...
mst ckp aku prenen lah ni...he3
padahal jumaat hari tu last...
x de maknanyekan?...tp kl betul alhamdulilah...
lps tu...tekanan darah tinggi sikit...
dia tnya aku ckp tido ke x, aku tido terlebih...
aku ckp pert aku sakit...truz suh aku baring..
cek pert...wah first time aku dinoda oleh orang lain...
ha3..malu seh..betul aku x pernah cek sampai ke situ..
sllnya aku sakit, cek tekanan darah tinggi je...

cek2 x de masalah pun...
asal eik...aku stress ke?
ntahlah...aku dapat mc 1 hari...
aku ckp ngan myhubby suh ajak aku bercuti...
aku stress duk umah..ha3..

hari ni aku datang opis seperti biasa...
keje seperti biasa...
tp panas Ya Allah...air cond rosak...
cptlah betulkan...panas woi...
x tahan...harap sakit ni x berulang...
pert tetap rasa sakit...pening dah x de...

Saturday

Ngedate Ngomel Ngomel

Selamat hari sabtu...
lom sarapan lagi tau...
lapar pulak rasanye..tp x tau nk mkn apa....
aku update dulu...kang baru tgk apa ada kat dapur..he3...


semlam aku gi ngedate bersama ngan kak ina...
berjanji temu dgn ain dan umu...
mmg kecoh kalau dah jumpa..
lokasi di angsana, tempat makan kat imano's...
rasanye tu je tmpat sesuai untuk ngomel2x..
dgr mslah diorang..mcmlah aku dan kak ina pakar kaunseling...he3
sorang masalah kekasih...sorang lagi masalah suami..
mcm2 kan tu semua asam garam kehidupan...
semua terletak pada diri sendiri utk settlekan masalah...
kite cuma dapat memberi nasihatkje...
x pakar mana pun...setiap orang ada masalah masing2...




mcm biasalah bila kak dah bertemu ngan regunye...
 x sah kalau x de gambar b2...
oh lupa nak bagi tau gambar semua ihsan dari ain dan kak ina...
aku punya hp sakit...tunggulah sihat...he3..


masa ni umu lom sampai...
aku, ain dan kak ina...



ain bawak cupcakes....untuk besday girl...
frien 4ever...



besday girl....20.10.10...
cantik nombor tu...selamat hari tu yer kak ina...





pilih menu...



pilihan kami....yang nasi tu ain punya...
yang lain semua mkn western...



bersama cupcakes nama memasing....








p/s: ngedate sesi meluahkan perasaan...
sampi x sedar dah kul 3 ptg...mmg rasa 
x puas nk ngomel2..tp apakan daya ada tugas 
memasing...aku, si ain  hantar balik opis...
kak ina trus gi cetak...
sampai opis tgk kite hj bos x de...
sambung lagi berbual ngan ain..
kul 4.30 ain minta diri utk pulang..
insyaallah sesi ngedate akan berlangsung..
bila memasing ada kelapangan....






Monday

Lega dapat makan....hehehe...

Semlam lps gi kenduri...ajak myhub ke Tesco...
teringin nak makan big apple dan cool blog...
rasanye dah lama x makan mknn yag 
membesarkan aku bagai juara...
sejak seblum puasa hinggalah semalam...
cuaca pun agak panas....mmg tekaknye nak minum ais je...

dah lah aku dalam keuzuran..bila minum ais je...
malam mesti kembung...hari2 kena sapu minyak...
aku ni gemuz anginke?...


nyum2...honey dew + pearl untuk aku...
myhubby sawer plum + jelly apple...

no coklat...tp bila dah kekenyangan...
rasa muaklak makan...
x nak makan lagilah lps ni...


 


Sunday

Wedding Anak Pak Teh (Napee)

Semalam aku gi wedding umah umu dan apai
hari ni umah pakteh aku...
pak teh adalah adik ayah aku no5 dari 9 orng adik beradik...


Hari ni, anaknye yang no.2 kawin...
kiranye kali ke 3 buat majlis kawin,
sebelum ni anak no 3 dan no. 1...
semua lelaki....ok...
anak pempuannye sorangje...kecik lagi...
yang no.2 ni aku panggil napeeje...
umur 27 tahun...


pelmin tema merah putih...
aku pun ikut tema gak...tp x de putih lah..
aku merah hitam...oklah ada merah kan...



pengantin merah...


pengantin lama...tp masih honeymoon lagi tau...



lauk yang aku ambik...
ambik ko...x hbs gak aku makan...





bapak saudara, mak saudara, sepupu, anak buah....






lama gak aku lepak kat sini...
dari kul 12tghari sampailah jam 3.15ptg...
aku asyik ketawa dgr bapak saudaraku buat lawak...
x sudah2 ada je lawak yg dibuat....
yng palin best, bila kaum kerabat yag x pernah tgk...
aku tanya mak sapa tu, ank sapa tu ....
seyes kalau jumpa kat tgh jalan ke mmg aku 
x kenal sepupu sepapat aku ni...
maklumlah ramai sangt...lps tu sekrang smua dah besar2...
dulukan budah hingusan je...he3...termasuk aku....





Kehausan dan kelaparan hujan2 ni...

Pagi tadi kat umah aku hujan ngan lebat....
mmg sedap kalau sambung tido...
aku tgk myhub nyenyak sekali sambung tido...
siap kilat guruh petir lagi...
trus aku off laptop...
kan x pasal2 disambar petir lak nnti...
kalau dah hujan mestilah laparkan...
tgk apa ada kat dapur, tepung ada...
ikan bilis, bawang ada, minyak masak pun ada...
apa lagi buat jemput2 ikan bilislah...
tp gambar x snap lah...x kuasa hai nk pakai kamera...
hp tunggu bulan depan jelah betulkan..
nk beli yg baru lom ada dalam bajet lagi...
bajet 2011 pun x masuk...jadik tunggu 2012 nye bajet...
kalau rezeki melipah ruah...amin...


petang cuaca redupje...
tp Ya Allah sunggh aku dan myhubby kehausan...
balik dari kenduri singgah kedai makan...
semata2 nk minum air cheekong...
lapar x lagi...tp hausnye...mmg tahap gaban...




sedapnye...cheekong sejuk...


nikmatnye dapat minum...


selalunya aku akan kongsi ngan myhub...
tp hari ni disebabkan kehausan...
sorang satu yer....



x kan nk minum air je kan...
oderlah keropok ikan RM2....



p/s: kali ni air yang aku oder mmg habis...
licin tau...x suruh myhub hbiskan pun..


12 Barisan Manusia Menuju Ke Akhirat

Assalammualaikum
Pagi2 aku dah bukak facebook..
maklumlah aku ni jarang nk tido balik lps solat...
tp kalau betul2 letih barulah aku sambung tido...

Berbalik pada facebook, aku tertarik
dengan satu artikel dalam facebook ni
tentang 12 barisan manusia menuju ke akhirat
tima kasih lah pada yang post entry ni...

so aku nak kongsilah sekali ngan bloger2 yang lain...
semoga ia menjadi panduan dalam kehidupan seharian kite

Barisan pertama: 
Di iringi dari kubur dlm keadaan tidak bertangan & berkaki . keadaan ini dijelaskan melalui seruan Allah S.W.T : 
"Mereka orang2 yg menyakiti hati jiran sewaktu hidup mereka. Mereka yg sombong & tidak berbuat kebaikan kepada jiran tetangga akan mendapat kehinaan didunia maupun di akhirat". 
Firman Allah 'aku akan memalingkan hati orang yg sombong serta takbur di muka bumi ini dengan tiada alasan yg benar dari (memahami) ayat2 ku(yg menunjukkan kekuasaan ku),itulah balasan & tempat kembali mereka adalah neraka". 

Barisan ke-2: 
Di iringi dari kubur dlm bentuk babi hutan datang seruan Allah 
"mereka orang yg meringan2kan solat sewaktu hidup,sesungguhnya orang yg memelihara solat 5 waktu akan dihindari dari siksa kubur sebaliknya, mereka yg mengabaikan maka waktu dia mati, Mayatnya akan dihimpit oleh liang lahat sehingga berselisih tulang rusuk." 
Rasulullah saw bersabda "sesungguhnya seorang hamba apabila dia berdiri untuk bersolat,maka di letakkan semua dosanya di atas kepala & kedua2 bahunya, maka setiap kali dia rukuk atau sujud, berjatuhanlah dosa2 itu. 

Barisan ke-3: 
Di iringi dari kubur dgn bentuk keldai & perut penuh ular serta kala jengking 
"mereka adalah orang yg enggan membayar zakat ketika hidupnya walaupun pada ketika itu mereka tergolong dlm orang yg berkemampuan. 
Inilah balasannya & tempat kembali mereka adalah neraka. 

Barisan ke-4: 
Diiringi dari kubur dlm keadaan darah memancut keluar dari mulut 
"Mereka adalah antara orang yg suka berdusta ketika berjual beli. Berniagalah dengan jujur serta amanah agar hasil yg diperoleh datang dari sumber yg halal. 

Barisan ke-5: 
Diiringi dari kubur dalam keadaan berbau busuk seperti bangkai ketika itu Allah menurunkan angin sehingga bau busuk itu menganggu ketenteraman padang mahsyar 
"Mereka ini adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka, takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula takut kepada Allah. inilah balasannya & tempat mereka juga adalah neraka. 

Barisan ke-6: 
Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala terputus dari badan mereka adalah orang yg dahulunya menjadi saksi palsu. 

Barisan ke-7: 
Diiringi dari kubur tanpa lidah tetapi mengalir darah & nanah dari mulut mereka. Me reka ini adalah orang yg enggan memberi kesaksian kebenaran. 

Barisan ke-8: 
Diiringi dari kubur dlm keadaan terbalik,kepala kebawah & kaki ke atas. M ereka adalah orang yg melakukan zina. 
Tempat mereka juga adalah di neraka. Sabda rasulullah "tiada bersunyi2an antara seorang lelaki & wanita,melainkan wujudnya syaitan sebagai orang ketiga antara mereka". 

Barisan ke-9: 
Diiringi dari kubur dengan wajah hitam & bermata biru, sementara dlm diri mereka penuh dengan api gemuruh mereka adalah orang yg makan harta anak yatim dengan cara yang tidak sepatutnya. 

Barisan ke-10
Diiringi dari kubur dlm keadaan tubuh berpenyakit sopak & dipenuhi kusta. M ereka ini adalah orang yg derhaka kepada ibu bapa sewaktu hidupnya. 

Barisan ke-11: 
Diiringi dari kubur dlm keadaan buta,gigi panjang seperti tanduk lembu jantan,bibir terjuih hingga ke dada & lidah terjulur hingga ke perut serta keluar pelbagai kotoran yg menjijikkan. 
Mereka ini adalah orang yg minum arak sewaktu hidupnya. 

Barisan ke-12
Diiringi dari kubur dengan wajah bersinar2 seperti bulan purnama. mereka melalui titian Siratulmustakim seperti kilat. 
Datang suara dari sisi Allah yang memaklumkan "mereka semasa hidupnya adalah orang yg beramal salih & melakukan kebaikan. 
Mereka juga menjauhi perbuatan derhaka, memelihara solat lima waktu & meninggalkan dunia dalam keadaan bertaubat. 
Inilah balasan mereka & tempat kembali mereka adalah syurga, beroleh keampunan, kasih sayang & keredhaan Allah S.W.T" 


BACALAH YASSIN 

RASULULLAH s.a.w telah bersabda yang bermaksud: 
"Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu: 
1. Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia boleh menjadi kenyang. 
2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian. 
3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh. 
4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut. 
5. Jika terpenjara akan dibebaskan. 
6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya. 
7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya. 
8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya. 
9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya. 
10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya. 
11. Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin,nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali. 
12. Sabda Rasulullah s.a.w lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya". 
13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil. 
14. Rasulullah s.a.w bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat kedua Tabaroka. Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik. 

Sesiapa yang menerima mesej ini tolong forwardkan kepada teman seagama yang lain. 

Untuk renungan semua, 

Siapakah orang yang sibuk ? 
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s 
Siapakah orang yang manis senyumannya? 
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman. 
Siapakah orang yang kaya? 
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini. 
Siapakah orang yang miskin? 
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta. 
Siapakah orang yang rugi? 
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan. 
Siapakah orang yang paling cantik? 
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik. 
Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas? 
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang. 
Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit? 
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya. 
Siapakah orang yang mempunyai akal? 
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka. 

Siapakah org yg KEDEKUT ? 
Orang yg kedekut ialah org yg membiar ilmu ini dan tidak berkongsi pada orang lain.

Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain...







Saturday

PaGi SaBtu...

Assalamualaikum dan selamat pagi...
dah lama rasanye aku x update blog...
whindu nk berblogging tp x de mood nk
berkongsi ngan geng bloger...


Hari ni xtiviti nk ke utm ambik dokumen..
dan majlis kenduri kawin apai dan umu...
ikutkan aku nk balik kota tinggi...
tp apakan daya husben keje..
famili aku ada kat kampung sekarang ni..
sbb esk sepupu aku kawin kat gelang patah...


jadik esk famili aku datang jb..
seronoknye..rsa dah lama x jumpa...
bulan ni pun aku x balik kampung...
tu whindu sangt ngan adik lelaki aku tu...


lagi satu yang paling aku x de mood nk post entry...
hp sony aku rosak lagi, huhuhu...
menci...dah lah terpaksa bawak kamera....
kalau pakai hp kan senang...


oklah, masih x de idea nk kongsi...
nk gosok baju...lps tu nk gi utm....
ok sayang u all...mis u...





Sunday

Makan Sajorrr...

Sahlah badan aku akan naik berkilo2....huhuhu...
lps ni kena puasa lak...
semalam Jumaat dan sempena last syawal
dari pagi hinggalah petang asyik makan je....


pagiJumaat macam biasalah....
bacaan Al-Quran....dan sewajibnye bila x puasa
mestilah ada mkn2...dan pagi itu....
dengan jayanye aku menghabiskan 
satu bekas polistrin nasi ambang....


Dalam kul 11.45pg aku, kak zai, anis dan mayam...
gi lak umah kak zura...umah kak zura pun mkn nasi....
nasi briani gam...pergh...mmg sedap...
tp aku dah insaf...mkn sikitje...sbb tau lps ni
gi mkn kat umah bos aku lak...
semua orang tanya kenapa aku mkn sikit...
sbb aku diet...he3...takut beb, aku mmg elak 
mkn nasi sampai 2 3 kali dalam 1 hari...
kalau x badan aku akan naik ngan jayanye....


marhaban di rumah Kak Zura...

sesi bergambar....wajib ada...
see...lengan aku dah besar... kalau aku x mkn pun...
tetap bhgn lengan dan peha aku akan
membesar dgn jayanye....


sahabat yg hadir....



lps umah kak zura...kiteorg bergerak ke umah aku lak...
relax2 kat umah aku...mkn kuih raya jelah...
nnti mkn kat umah en ruhi yer....



 mereka sampai dulu...aku dah ckp suh singgah umah aku dulu...
sian sapa yg nk gi umah aku x sempat...sbb dah kul 4...
kena balik opis....keje keje keje...


 isteri bos aku...kak ermita...
dan anak no.2 Marsya...


 staf lelaki mkn kat luar yer...


 marhaban ...

 ni yg paling sedap...jarang umah terbuka
masak ubi rebus tau...


 sate....aku dan aniz...


 tuan rumah...En. Ruhaizal...


aku dan kak zai
dah lama x berbual...sekali bersama mcm2 citer keluar...
x lama lagi kak zai  pindah ke tempat aku...
x delah ko terperuk kat bangunan hujung tu yer kak...