SaYaNg KaMu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik....klik....

Tuesday

KuRMa

ASAL USUL POKOK KURMA

Pohon kurma (phoenix dactylifera) adalah jeni pokok palma seperti kelapa sawit yang banyak di tanam di negara ini sementara buahnya bertangkai seperti buah pinang. Kurma mengandungi khasiat pemakanan yang tinggi seperti kismis dan apricot kring.

Penduduk Arab menyebut kurma "Nakhla" yang bermaksud pohon kehidupan. Semua bahagian dari pohon kurma mulai dari akar buah, biji dan batangnya dapat dimanfaatkan.

Menurut ahli kaji sejarah, pohon kurma berkemungkinan besar berasal d oasis padang pasir di Afrika Utara dan juga Asia Barat.

Pokok dengan ketinggian sekitar 15-25 meter, sering kali tumbuh berkelompok dengan beberapa batang pohon yang tumbuh dari satu akar yang sama.

Terdapat pendapat menyatakan kurma berasal dari Teluk Parsi, di daerah antara lembah Sungai Nil dan Sungai Furat.

JENIS-JENIS KURMA

Menurut kajian terdapat lebih daripa 500 jenis kurma di dunia. berikut adalah nama-nama kurma yang paling terkenal dan sering dijadikan bahan pasar komersil;

Aabel, Tagyat, Tamej - Banyak terdapat di Libra

Haleema- berasal dari Hoon, Libya (haleema adalah nama seorang perempuan)

Ajwa- (nama kota kecil di Madinah) Arab Saudi, menjadi salah satu bahasa hadis Rasulullah. Juga terkenal dengan panggilan nama "Kurma Nabi".

Mgmaget ayuob-dari Hoon, Libya

Al-Barakah- dari Arab Saudi Barhee (Bahasa Arab:angin panas)- ono berbentuk silinder, warna kekuningan gading dan coklat matang jika masak, lembut dengan isi tebal dan lazat.

Bireir- berasal dari Sudan

Deglet Noor (bahasa Arab- cahaya yang menebus) atau kurma cahaya. Dinamakan demikian kerana tengahnya kelihatan bersinar keemasan jika dipancari sinar matahari. Ini adalah jenis terbanyak di tanah Arab, Amerika Syarikat dan Tunisia. Kurma ini agak kekeringan dan tidak terlalu manis.

Derrie atau 'Dayri' (disebut juga kurma 'Mongahnynastery')- Bnyk tumbuh di bahagian selatan Iraq. Bentuknya memanjang dan kehitaman. Isinya lembut.

Amir Hajj atau Amer Haji - dari Iraq, kurma ini lembut dan berkulit nipis dan daging buah tebal, kadang-kadang dinamai "duyul".

Empress- Jenis kurma yang banyak di tanam secara komersil di Colifornia, Amerika Syarikat. Ia lebih besar dari Deglet Noor, isinya lembut dan lebih manis. Ia mempunyai warna coklat muda di bahagian atas dan coklat di separuh bahagian bawah.

Fitmi atau "Alligue"- Tumbuh di pedalaman berasal dari Tunisia.

(Halawi) (bahasa Arab: Manis)- Kurma ini lembut, sangat manis ukurannya kecil dan sederhana.

Hayanee - dari Mesir, Hayanee adalah nama orang lelaki. Kurma ini berwarna merah agak hitam dan lembut.

Iteema - boleh didapat secara meluas di tanah arab.



No comments: