SaYaNg KaMu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik....klik....

Thursday

Tip-tip kesihatan & kecantikan wanita 30-an

Assalammualaikum...
td aku godek2, selak menyelak dalam kete opis...
terjumpalah atikel lama dari paper metro...
terkenangkan usia pun lgi 2 tahun nak masuk 30...
kenalah baca untuk kecantikan....he3
berkongsi tips2 supaya kite sentiasa kekal muda dan cantik..
ahaks...he3


tip pertama...
KAWAL PEMAKANAN
Proses penuaan dapat dilambatkan jika kita mengamalkan pemakanan yang seimbang. Banyakkan makanan berserat tinggi, sayur dan buah-buahan. Kurangkan makanan berlemak, minuman yang mengandungi banyak kafien, minuman ringan dan makanan ringan...

huhuhu...ni yag susah ni...aku ni dah lah kuat makan...

kena kwal2 lak...sayur, buah2an pun jarang makan...
kalau betul2 teringin barulah gi beli buah...
mcm tu sekali kan...



tips kedua...
GUNA PELEMBAB YANG SESUAI
Apabila umur kita menjangkau 30-an, keanjalan dan kelembapan kulit semakin kurang. Oleh itu penggunaan krim pelembab sangt diperlukan. Carilah pelembab yang sesuai dengan kulit masing2. Haruslah diingatkan yang krim muka jenama mahal dan popular tidak semestinya sesuai dengan jenis kulit kita.

ni betullah...aku pakai jenama yang murah je...x lah jejak lbh dari RM50...
oklah sesuai ngan gaji aku...kl pakai mahal2 lbh dari gaji..takut pakai beberapa bulan lps tu x mampu nk beli...huhuhu...haru biru nnti...sekarang ni aku pakai krim olay je, yang ada pelembab sekali, pencuci muka-sabun papaya...jimat..blh belah 4 lagi..sebulan seketul...he3...lps tu malam pakai bedak sejuk...ikut kerajinan..kalau pakai sll kulit jadik kering, kata mak cik aku pakai bedak sejuk ni nmpak kite kekal muda...wah lps ni aku nak oder kat langkawi punya bedak sejuk...he3...


tips ke-3
CUBA ELAKKAN DARI PANCARAN MATAHARI
Jangan biarkan muka anda banyak terdedah kepada cahaya matahari di dalam jangka masa yang panjang. Pendedahan yang lama bukan saja dapat menggelapkan kulit, ianya juga dapat mengurangkan kelembapan kulit yang membawa kepada kekeringan.

yang ni pun aku rasa nk pakai payung bila jalan kat luar mmg x delh...setakat kedai depan opis, xkuasa hai nk bawak pyung, redah dgn selambaje...alang hujan pun aku malas nk bwak payung, apatah lagi panas terik...ha3..tp kalau terik sangt aku mmg x keluar opis lah, bukan sebb muka, sbb x tahan peluh...tu yag x suka sebenarnya...nnti buat aku migrain...tu lagi susah...aku x suka pening o...



tips ke-4
SENTIASA BERSENAM
Bersenam mampu meningkatkan keupayaan dan kesihatan. Patikan kita melakukan senaman ringan setiap hari selepas bangun tidur. Dan kalau ada masa, lakukan senaman sekurang-kurangnya 3 kali seminggu.

waduh...ni mmg susah sekali, kat opis biro wanita buat 2 minggu sekali pun aku susah nak atten, apatah 3x seminggu...susah betul nk disiplin kan diri..padahal kat umah aku tu depan umah padang..bukan x leh joging, basikal pun ada...tu pun dah sampai berkarat sbb x guna...taman besar pun aku dah lama x gi dah 3 tahun dah rasanye...kalau dulu, baru2 kawin tiap2 minggu gi taman, berbasikal, main badminton..lps tu roti sardin satu...ha3...



tips ke-5
MINUM BANYAK AIR
Kekeringan dan gejala penuaan boleh diperlambatkan dengan meminum banyak air. Ini kerana air adalah aset penting untuk kesihatan tubuh badan terutamanya kulit muka.Kekurangan jumlah air dalam badan boleh menyebabkan kita mudah diserang pelbagai penyakit. Selain itu, air penting untuk proses penghadaman dan penyingkiran toksin dalam tubuh badan.

patutlah kulit muka aku, lps ambil air sembahyang je..mst kering...lps tu aku ni jenis susah nk buang air...minum air pun x lah sampai 1000 liter..lps ni kena minum air bnyak lh...masalahnye bukan apa, mst lps minum asyik nk membesehje...tu yang malas nk minum banyak2 air...


tisp ke-6
MAKANAN TAMBAHAN
Pengambilan vitamin adalah amat digalakkan untuk wanita 30an. Kesibukkan dengan tugasan dipejabat dan dirumah menyebabkan kebanyakkan wanita jarang mengamalkan pemakanan seimbang. Jadi pengambilan vitamin dapat membantu menyelesaikannya.

bukan nak cakap apalah...aku ni, walau pun ubat tu dah ada atas meja solek siap ngan air..aku blh pandang sebelah mata je...mcm x de perasaan nk telan ubat...ni apatah lagi vitamin...buat koleksi jelah agaknye...sikap ni kena ubah...  
 
 
 
p/s: ada lagi 2 tips...memandangkan cuaca panas...
aku dah nk rasa migrain...kat opis ni pun panas...
adoi hai nak pensan...nak cari tempat sejuk....
huhuhuhu...sambung entry berikutnye nnti...tunggu...

1 comment:

nUR_rOsALiNdA said...

adoi...
ni yg letih ni..hehehehe~