SaYaNg KaMu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik....klik....

Tuesday

Soalan JIBRAIL kepada KERBAU, KELAWAR, CACING

Pada suatu hari, Allah SWT memerintahkan malaikat Jibrail menemui seekor kerbau dan memintanya bertanyakan satu soalan kepada haiwan berkenaan. Jibrail segera mematuhi perintah itu.

Pada waktu siang yang panas itu, si kerbau sedang berendam di sungai. Malaikat Jibrail mendekatinya lalu bertanya "hai kerbau, apakah kamu selesa dijadikan Allah SWT sebagai seekor kerbau". Kerbau menjawab: "Masya Allah! Alhamdulilah. Aku bersyukur kepada Allah SWT yang menjadikan aku seekor kerbau. Ini sangt berbeza jika aku dijadikan sebagai seekor kelawar yang mandi dengan air kencingnya sendiri.



Mendengar jawapan itu, Jibrail segera pergi menemui seekor kelawar yang ketika itu sedang tidur berantungan di dalam sebuah gua.

Kemudian Jibrail bertanya: "hai kelawar, apakah kamu selesa dijadikan oleh Allah SWT sebagai seekor kelawar,: Masya Allah! Alhamdulilah. Aku bersyukur kepada Allah SWT yang menjadikan aku sebagai seekor kelawar daripada menjadikanku seekor cacing. Tubuhnya kecil, tinggal di dalam tanah dan berjalan menggunakan perutnya." jawab si kelawar.




Mendengar jawapan itu, Malaikat Jibrail segera pergi menemui seekor cacing yang sedang merayap di atas tanah. Lalu Jibrail bertanya kepada si cacing: "Wahai cacing yang kecil. Apakah kamu selesa dijadikan Allah SWT sebagai seekor cacing."



Si cacing menjawab: " Masya Allah, Alhamdulilah! Aku bersyukur kepada Allah yang telah menjadikan aku sebagi seekor cacing daripa menjadikan aku sebagai seorang manusia.

Apabila mereka tidak memiliki iman yang sempurna dan tidak beramal, ketika mereka mati mereka akan disiksa selama-lamanya..... Nauzubillah...



P/S: Sumber daripada  METRO Ahad
23 Mei 2010



No comments: