SaYaNg KaMu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik....klik....

Tuesday

TeMPe oh TeMPe


gambar dari en.google...


Rehat tadi, sempat aku gi cari tempe kat kipmart, eh x yah cari pun mmg kat sana jual barang dapur, basah kan...semuanya ada di kipmart...ckp je..yang x de sceret recepi, kfc apa lagi...aku borong sampai 5 hingit nak bawak balik kampung....sbb ayah aku mmg minat tempe, kat kampung aku tempe nye x sedap...lain rasanye...x macam tempe orang Johor buat, sedap....patutlah aku suka makan tempe, keturunan rupanye...ingat lagi masa aku kecik....atok abah dan atok mak bila datang umah, bawak tempe banyak...naik motorje dari kota tinggi ke gemas...jauh tu...keluar sebelum subuh....sampai kat umah aku tghari...sbb cucunye minat tempe nye pasal...beg plastik penuh dalam bakul motor...kalau dulu tempe tahan lama...skrang ni x tahan lama...cpt busuk...kenapa erk....

ni aku cilok dari usaha aku mencari kat google khasiat tempe...bagus tau makan tempe...


1. Tinggi serat
Satu sajian tempe mengandung serat yang sangat tinggi. Serat ini dibutuhkan untuk kesehatan saluran pencernaan sekaligus mencegah aneka penyakit kronis di masa depan.
2. Mudah dicerna
Tempe adalah pilihan makan yang baik untuk orang yang punya kesulitan mencerna makanan berprotein tinggi yang berasal dari tumbuhan seperti kacang-kacangan. Proses fermentasi tempe membuat kacang kedelai dalam tempe menjadi lebih lembut karena enzim yang diproduksi ragi sebelumnya sudah mencerna nutrisi yang ada di biji kedelai.
Jamur Rhizopus dalam tempe memproduksi enzim phytase yang mencerna phytates, sehingga meningkatkan penyerapan mineral seperti zinc, besi, dan kalsium. Proses fermentasi juga mengurangi oligosakarida yang membuat kacang kedelai susah dicerna. Penelitian membuktikan, tempe tidak menyebabkan kembung.

3. Bagus untuk pola makan rendah garam
Tidak seperti makanan produk kedelai yang difermentasi seperti miso yang cenderung sangat asin, tempe sangat rendah garam, sehingga aman dikonsumsi orang yang harus mengurangi garam.

4. Mengandung antibiotika alami
Jamur Rhizopus memproduksi zat antibiotika alami untuk melawan sejumlah organisme merugikan. Zat antibiotika alami dalam tempe ini bisa jadi obat untuk disentri bila dikonsumsi setiap hari.

5. Bagus untuk diabetesi
Protein dalam tempe bagus untuk pasien diabetes yang sering bermasalah dengan sumber protein hewani. Protein dan serat dalam tempe juga dapat mencegah kenaikan gula darah dan menjaga kadar gula darah tetap terkontrol.


p/s: selamat menjamu selera...

5 comments:

Yan said...

Rumah akak ni dari bibik sampai ke akak, hubby memang suka tempe.. Lebih2 lagi hubby keturunan tempe..heee..

Amirrah Zawani said...

dulu2 tak suka tempe.. lepas try sekali, terus suka,, haha!! :)

erienz said...

yan: mmg betullah kalau sesekali masa mst nak tempe...lagi suka kalau mak mentua buat sambal goreng...nyumnyumnyum...alamak ngidamlah pulak air tangan mak ni..

erienz said...

amirrah: kite kena rasa mkanan yg kite x pernah rasa tau...sedapkan tempe...pelbagaikanlah masakkannye...mst sodap...

~♥ iella ♥~ said...

dlu tak suka mkn tempe tp bila dah try...ehh..ehh...sedap lak... ^__^

http://fadthnwan.blogspot.com/